Rzeszowski PKS wprowadza do swojej floty autobusy zasilane wodorem. We wtorek, 27 maja 2025 r., podpisana została umowa między PKS w Rzeszowie S.A. a firmą Daimler Buses Polska sp. z o.o. na dostawę sześciu nowoczesnych, zeroemisyjnych pojazdów. To pionierskie rozwiązanie nie tylko w województwie podkarpackim, ale i w skali kraju.
Nowoczesne i ekologiczne pojazdy
Umowę podpisali Piotr Klimczak, prezes PKS w Rzeszowie, oraz Mirosława Rudzka, prezes Daimler Buses Polska. Kontrakt opiewa na łączną kwotę blisko 22,82 mln zł, co oznacza koszt około 3,8 mln zł za jeden autobus typu Mercedes E-Citaro fuel cell. Chociaż oferta Daimlera nie była najtańsza, okazała się najkorzystniejsza dla przewoźnika oraz przyszłych pasażerów.
Autobusy będą miały zasięg do 500 km, osiągany dzięki połączeniu ogniwa wodorowego oraz baterii trakcyjnej. Zbiornik na wodór pomieści 25 kg paliwa, a pojazdy zostaną wyposażone w systemy zapewniające maksymalne bezpieczeństwo oraz komfort podróży.
Komfort i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Nowe autobusy będą w pełni przystosowane do potrzeb wszystkich pasażerów – niskopodłogowa konstrukcja ułatwi wsiadanie osobom starszym oraz poruszającym się na wózkach, znajdzie się także miejsce na wózek dziecięcy. System informacji pasażerskiej z głosowymi zapowiedziami i elektronicznymi tablicami ułatwi podróż osobom niewidomym.
Każdy pojazd zostanie wyposażony w klimatyzację, ogrzewanie, nowoczesne systemy bezpieczeństwa GSR-B (rozpoznawanie znaków, ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy), a także systemy automatycznego hamowania przy niskich prędkościach. Monitoring z ośmioma kamerami zapewni rejestrację obrazu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusu. Bilety będzie można kupić u kierowcy i opłacić je gotówką, kartą lub telefonem.
Inwestycja w przyszłość
Wraz z zakupem nowoczesnych pojazdów PKS w Rzeszowie planuje również budowę własnej stacji tankowania wodorem. Przetarg na dostawę wodoru ma zostać ogłoszony w kolejnych miesiącach.
Wodorowy tabor ma wspierać cele strategiczne spółki i Związku Gmin PKS, m.in.:
- ograniczenie wykluczenia transportowego,
- poprawę dostępności publicznego transportu,
- wzrost komfortu i bezpieczeństwa podróży,
- redukcję emisji CO₂ i zanieczyszczeń powietrza,
- zmniejszenie kosztów napraw starego taboru,
- spełnienie wymogów ustawy o elektromobilności oraz przyszłych regulacji (ETS II, strefy czystego transportu).
Dofinansowanie z KPO
Projekt „Zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z infrastrukturą tankowania przez operatora publicznego transportu zbiorowego PKS w Rzeszowie S.A.” został dofinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 47 899 760,85 zł, z czego 35 048 605,50 zł pochodzi z dofinansowania KPO.
Parametry techniczne autobusów Mercedes E-Citaro fuel cell
- Klasa I, długość 12,1 m
- Ponad 31 miejsc siedzących, ponad 40 miejsc stojących
- Półzamknięta kabina kierowcy
- Moc szczytowa: 250 kW
- Maksymalny moment obrotowy: 2x 485 Nm
Podczas uroczystości podpisania umowy zaprezentowano także demonstracyjny egzemplarz autobusu wodorowego, który wzbudził duże zainteresowanie mieszkańców i mediów.