Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica – Jawornik wchodzi w kluczową fazę. W nadchodzących miesiącach prace będą skoncentrowane głównie na kontynuacji robót ziemnych oraz wzmocnieniu infrastruktury mostowej. Zakończenie budowy pali pod estakady przewidziane jest jeszcze przed końcem roku.
Prace ziemne i roboty mostowe
Dotychczas wykonawca zrealizował szereg istotnych zadań, takich jak odhumusowanie terenu oraz wycinka drzew i krzewów. Obecnie prowadzone są intensywne prace ziemne, obejmujące wykopy na trasie głównej S19, drodze powiatowej DP1931R oraz na terenie Miejsca Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik. Trwają także roboty nasypowe oraz prace związane z umacnianiem skarp przy użyciu gwoździ gruntowych i montażem siatki stalowej.
Prace mostowe na budowie S19 są realizowane z dużą intensywnością. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Rzeszowie informuje, że prowadzone są roboty związane z wykonaniem pali wielkośrednicowych pod podpory mostowe, a także budową samych podpór oraz ustrojów nośnych przęseł. Szczególnie zaawansowane prace mają miejsce na estakadzie ES-26, zlokalizowanej pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa, gdzie już wykonano pierwsze fundamenty.
Przebudowa infrastruktury
Kontynuowane są również działania związane z przebudową kolidujących sieci uzbrojenia terenu, w tym kanalizacji deszczowej oraz sieci energetycznych. Zakończono już przebudowę ujęcia wody AQUE. W nadchodzących miesiącach planowane jest zakończenie przebudowy sieci energetycznych, a także kontynuacja prac nad warstwami mrozoochronnymi i podbudową pomocniczą oraz zasadniczą.
Zakres inwestycji
W ramach kontraktu powstanie nowoczesna droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, uzupełniona o pas awaryjny. Wybudowany zostanie również węzeł w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Przewidziano także budowę Miejsca Obsługi Podróżnych w Jaworniku, w kierunku Rzeszowa.
Projekt zakłada realizację obiektów inżynierskich, w tym 8 estakad, z których największa będzie miała długość 1,15 km i filary sięgające 100 m wysokości. Dodatkowo powstanie 6 wiaduktów oraz 3 przejścia dla zwierząt, z czego dwa dla średnich i jedno dla dużych zwierząt.
Na odcinku Babica – Jawornik powstanie również tymczasowy łącznik z DK19, który będzie funkcjonował do momentu zakończenia budowy całego odcinka S19 między Babicą a Domaradzem. Docelowo droga ekspresowa S19 nie będzie się łączyła z drogą krajową nr 19.
Stan zaawansowania
Na dzień dzisiejszy zaawansowanie prac na budowie S19 Babica – Jawornik wynosi około 21,55%. Całkowita długość tego odcinka wyniesie 11,6 km, a wartość kontraktu to 1 253 370 000 zł. Wykonawcą inwestycji jest firma Intercore.
Źródło: GDDKiA w Rzeszowie